153ZODH / 3. cvičení
< Stránky předmětu • Předchozí cvičení • Další cvičení
Osnova
Metoda hustotních řezů
Hustotní řezy (density slicing) patří mezi velmi jednoduché metody zvýraznění obrazu. V podstatě se jedná o nastavení vhodné tabulky barev. Interval DH kanálu je rozdělen na tři podintervaly a mezní hodnoty takto vzniklých intervalů přiřazeny RGB kanálům.
Nejprve zjistíme rozsah DH (např. pomocí modulu r.info) vybraného kanálu družicové scény:
# interval hodnot # r.info -g tm1 min=0 max=255
Tento interval tedy rozdělíme na tři podintervaly s mezními hodnotami 85 a 170. Výsledná tabulka barev bude vypadat následovně:
0 255 0 0 85 255 255 0 170 0 255 0 255 0 0 255
Poznámka: Místo RGB trojice můžeme použít názvy standardních barev GRASSu:
0 red 85 yellow 170 green 255 blue
Tuto tabulku můžete zadat ručně či ji uložit do samostatného textové souboru a nastavit ji pomocí modulu r.colors.
# nastavení tabulky barev uložené v textovém souboru # r.colors map=tm1 color=rules < tb1.txt
Zobrazíme-li znovu histogram snímku, dostaneme stejný sloupcový graf - pouze v odlišném barevném znázornění korespondujícím s nově nastavenou tabulkou barev - viz obr. č.1.


Prostudujeme si blíže histogram snímku - četnosti jednotlivých DH a podle toho pozměníme tabulku barev, například takto:
0 0 0 0 50 255 0 0 80 255 255 0 120 0 255 0 255 0 0 255

Barevné modely RGB a IHS
Model RGB má aditivní charakter, kdy ostatní barvy vznikají kombinací tří základních barev (červená, zelená a modrá). Druhý model IHS (HIS) má odlišnou podstatu, intenzita (intensity) odráží jas barvy, odstín (hue) koresponduje s dominantní vlnovou délkou, třetí složkou je potom sytost (saturation) barvy.

Pixel v prostoru barev RGB je tedy dán specifickou polohou uvnitř barevné krychle, podobně v případě modelu IHS uvnitř hexagonu.
GRASS umožňuje snadnou konverzi mezi těmito dvěma modely barev - jde o moduly i.his.rgb.