153ZODH / 3. cvičení: Porovnání verzí
m (→Barevné modely RGB a IHS: + animace) |
(→Barevné modely RGB a IHS: text) |
||
Řádek 62: | Řádek 62: | ||
== Barevné modely RGB a IHS == | == Barevné modely RGB a IHS == | ||
Model [http://en.wikipedia.org/wiki/RGB_color_model RGB] má ''aditivní'' charakter, kdy ostatní barvy vznikají kombinací tří základních barev (červená, zelená a modrá). Druhý model IHS (HIS) má odlišnou podstatu, intenzita (''intensity'') odráží jas barvy, odstín (''hue'') koresponduje | |||
s dominantní vlnovou délkou, třetí složkou je potom sytost (''saturation'') barvy. | |||
[[Soubor:ZOD-cv3-rgb_his.png|center|frame|Obr č.4: Model barev RGB a IHS]] | |||
Pixel v prostoru barev RGB je tedy dán specifickou polohou uvnitř barevné krychle, podobně v případě modelu IHS uvnitř hexagonu. | |||
GRASS umožňuje snadnou konverzi mezi těmito dvěma modely barev - jde o moduly {{GrassPrikaz|i.his.rgb}}. | |||
== Barevné syntézy == | == Barevné syntézy == |
Verze z 11. 10. 2008, 08:10
< Stránky předmětu • Předchozí cvičení • Další cvičení
Osnova
Metoda hustotních řezů
Hustotní řezy (density slicing) patří mezi velmi jednoduché metody zvýraznění obrazu. V podstatě se jedná o nastavení vhodné tabulky barev. Interval DH kanálu je rozdělen na tři podintervaly a mezní hodnoty takto vzniklých intervalů přiřazeny RGB kanálům.
Nejprve zjistíme rozsah DH (např. pomocí modulu r.info) vybraného kanálu družicové scény:
# interval hodnot # r.info -g tm1 min=0 max=255
Tento interval tedy rozdělíme na tři podintervaly s mezními hodnotami 85 a 170. Výsledná tabulka barev bude vypadat následovně:
0 255 0 0 85 255 255 0 170 0 255 0 255 0 0 255
Poznámka: Místo RGB trojice můžeme použít názvy standardních barev GRASSu:
0 red 85 yellow 170 green 255 blue
Tuto tabulku můžete zadat ručně či ji uložit do samostatného textové souboru a nastavit ji pomocí modulu r.colors.
# nastavení tabulky barev uložené v textovém souboru # r.colors map=tm1 color=rules < tb1.txt
Zobrazíme-li znovu histogram snímku, dostaneme stejný sloupcový graf - pouze v odlišném barevném znázornění korespondujícím s nově nastavenou tabulkou barev - viz obr. č.1.
Prostudujeme si blíže histogram snímku - četnosti jednotlivých DH a podle toho pozměníme tabulku barev, například takto:
0 0 0 0 50 255 0 0 80 255 255 0 120 0 255 0 255 0 0 255
Barevné modely RGB a IHS
Model RGB má aditivní charakter, kdy ostatní barvy vznikají kombinací tří základních barev (červená, zelená a modrá). Druhý model IHS (HIS) má odlišnou podstatu, intenzita (intensity) odráží jas barvy, odstín (hue) koresponduje s dominantní vlnovou délkou, třetí složkou je potom sytost (saturation) barvy.
Pixel v prostoru barev RGB je tedy dán specifickou polohou uvnitř barevné krychle, podobně v případě modelu IHS uvnitř hexagonu.
GRASS umožňuje snadnou konverzi mezi těmito dvěma modely barev - jde o moduly i.his.rgb.