153ZODH / 3. cvičení: Porovnání verzí
m (155zddp) |
|||
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
{{Zastaralé|155ZDDP}} | |||
{{Cvičení|153ZODH|3|Metody zvýrazňování obrazu, barevné modely, syntézy}} | {{Cvičení|153ZODH|3|Metody zvýrazňování obrazu, barevné modely, syntézy}} | ||
== Osnova == | == Osnova == | ||
Řádek 121: | Řádek 122: | ||
i.landsat.rgb red=tm3 green=tm2 blue=tm1 | i.landsat.rgb red=tm3 green=tm2 blue=tm1 | ||
</source> | </source> | ||
Vizuální výsledek barevné syntézy ovlivní samozřejmě i okraje s hodnotou '0'. Tyto hodnoty by se měly nahradit hodnotou "žádná data" (modul {{grassPrikaz|r.null}} a následně nato aplikovat tabulku barev "grey.eq" znovu, viz porovnání níže. | |||
{{fig|grass-rgb-null|Porovnání barevné syntézy s hodnotami 0 a NULL}} | |||
''Poznámka: Následující tabulka je převzata z dodatku [http://www.grassbook.org/ Open source GIS: A GRASS GIS Approach].'' | ''Poznámka: Následující tabulka je převzata z dodatku [http://www.grassbook.org/ Open source GIS: A GRASS GIS Approach].'' |
Aktuální verze z 3. 9. 2014, 09:16
Metody zvýrazňování obrazu, barevné modely, syntézy
Osnova
V úvodní části je představena jednoduchá metoda zvýrazňování obrazu - hustotní řezy. Teoreticky jsou popsány dva modely barev - RGB a IHS, v praktické rovině potom tzv. barevné syntézy.
Seznam použitých příkazů
Metoda hustotních řezů
Hustotní řezy (density slicing) patří mezi velmi jednoduché metody zvýraznění obrazu. V podstatě se jedná o nastavení vhodné tabulky barev. Interval DH kanálu je rozdělen na tři podintervaly a mezní hodnoty takto vzniklých intervalů přiřazeny RGB kanálům.
Nejprve zjistíme rozsah DH (např. pomocí modulu r.info) vybraného kanálu družicové scény:
# interval hodnot
#
r.info -r map=tm1
min=0 max=255
Tento interval rozdělíme na tři podintervaly s mezními hodnotami 85 a 170. Výsledná tabulka barev bude vypadat následovně:
0 255 0 0 85 255 255 0 170 0 255 0 255 0 0 255
Poznámka: Místo RGB trojice můžeme použít názvy standardních barev definovaných systémem GRASS.
0 red 85 yellow 170 green 255 blue
Tuto tabulku můžete zadat ručně či ji uložit do samostatného textové souboru a nastavit ji pomocí modulu r.colors.
# nastavení tabulky barev uložené v textovém souboru
#
r.colors map=tm1 color=rules rules=tb1.txt
wxGUI nabízí navíc možnost interaktivní definice tabulky barev, nástroj je dostupný z menu Raster → Manage colors → Color rules
Zobrazíme-li znovu histogram snímku, dostaneme stejný sloupcový graf - pouze v odlišném barevném znázornění korespondujícím s nově nastavenou tabulkou barev - viz obr. níže.
Prostudujeme si blíže histogram snímku - četnosti jednotlivých DH a podle toho pozměníme tabulku barev, například takto:
0 0 0 0 50 255 0 0 80 255 255 0 120 0 255 0 255 0 0 255
Barevné modely RGB a IHS
Model RGB má aditivní charakter, kdy ostatní barvy vznikají kombinací tří základních barev (červená, zelená a modrá). Druhý model IHS (HIS) má odlišnou podstatu, intenzita (intensity) odráží jas barvy, odstín (hue) koresponduje s dominantní vlnovou délkou, třetí složkou je potom sytost (saturation) barvy.
Pixel v prostoru barev RGB je tedy dán specifickou polohou uvnitř barevné krychle, podobně v případě modelu IHS uvnitř hexagonu.
GRASS umožňuje snadnou konverzi mezi těmito dvěma modely barev - jde o moduly i.his.rgb a i.rgb.his.
Barevné syntézy
Barevná syntéza (kompozitní snímek) vzniká přiřazením třech vybraných kanálů družicové scény třem základním barvám modelu RGB - červené, zelené a modré.
Kompozice v tzv. skutečných barvách vznikne přiřazením prvního kanálu modré ose, druhý zelené a konečně třetí kanál červené ose RGB krychle. Výsledná vizuální interpretace barevné kompozice závisí na tabulce barev použitých kanálů družicové scény (viz obr. níže).
# tabulka barev grey
#
r.colors tm1 col=grey
r.colors tm2 col=grey
r.colors tm3 col=grey
#
# vizualizace barevné syntézy
#
d.rgb blue=tm1 green=tm2 red=tm3
# tabulka barev grey.eq (hromadné nastavení v jazyce Python)
from grass.pygrass.modules import Module
for band in ('tm1', 'tm2', 'tm3'):
Module('r.colors')(map = band, color = 'grey.eq')
O nepravých (falešných) barvách hovoříme v případě, kdy složkami výsledné kompozice nejsou kanály z viditelného oboru světla.
GRASS obsahuje speciální modul pro úpravu barevné tabulky družicových snímků - i.landsat.rgb.
i.landsat.rgb red=tm3 green=tm2 blue=tm1
Vizuální výsledek barevné syntézy ovlivní samozřejmě i okraje s hodnotou '0'. Tyto hodnoty by se měly nahradit hodnotou "žádná data" (modul r.null a následně nato aplikovat tabulku barev "grey.eq" znovu, viz porovnání níže.
Poznámka: Následující tabulka je převzata z dodatku Open source GIS: A GRASS GIS Approach.
RGB | popis | |
---|---|---|
321 | ... | barevný snímek ve skutečných barvách - jsou použity první tři kanály pokrývající interval viditelného světla - viz obr. níže. |
432 | ... | Citlivý na zelenou vegetaci (znázorněno červenou barvou), jehličnaté lesy jsou v tmavější odstínu než listnaté. Silnice a vodní plochy jsou dobře rozeznatelné - viz obr. níže. |
342 | ... | Zelená vegetace je zelená, ale jehličnany nejsou tak dobře patrné jako na syntéze 432. |
742 | ... | Asi nejlepší kombinace pro určení typu lesa. Dobře použitelné pro mapování těžebních ploch a silnic. |
543 | ... | Obsahuje hlavní obrazové kanály (VIS, NIR, SWIR). Zelená vegetace je znázorněna zeleně, SWIR ukazuje stres na vegetaci, silnice už jsou rozeznatelné hůře. |
743 | ... | Podobně jako kombinace 543, ale hodí se lépe pro zobrazení požářišť. |
453 | ... | Působí jako barevný infračervený obrázek - viz obr. níže. |
473 | ... | Podobně jako 453. |
754 | ... | Ukazuje půdní druh (jílovitá, hlinitá, písčitá). |